fredag 21 mars 2014

Fredag!

Dadlar - godaste godiset! Annan ny favorit 
är torkade mullbär, har ni testat?

Fredag = godisdag hos oss. För barnen alltså, jag äter ju inte godis längre. Varför? Jo:

Ni vet jag fick ju så ont i kroppen och händerna - mest händerna. Trodde jag fått reumatism. Gick till doktorn och tog prover på det mesta. Till och med cancer. Hjälp. Inget fel på mig sa provsvaren, men vad hjälper det - värken i lederna satt ju ändå där. Jag fick sluta rida och orkade inte motionera alls.

Då fick jag tips om Biopatihälsan, där fick jag reda på att jag hade inflammation i lederna - pga min kost. Jättedåliga värden. Jättedålig tarm. Mjölk, vetemjöl och socker funkar visst inte så bra på mig. Jag hade en rad andra problem också som härstammade från mitt intag av alla dessa raffinerade livsmedel jag satte i mig dagligen.. 

Jaha.
Efter det besöket kan jag lova att det var ganska enkelt att sluta med allt det där. Efter bara några dagar släppte värken i händerna litegrann (det är sant) - och så här nästan två månader senare är värken nästan helt borta.  
Och jag har börjat träna igen - orkade jogga 8 km häromdan och har börjat med hästhoppningen igen! Hurra för en frisk och stark kropp - som kan lyfta lera och dreja!

Hur mår ni? Vore roligt om fler ville dela med sig av sina erfarenheter av just koständring. Så intressant tycker jag.

God fredag!



10 kommentarer:

  1. Det är för bra för att vara sant, så det är svårt att tro på det. Instinktivt tänker man lite jaja. Tills man upplever det själv, då är det inte så osannolikt längre! Jag har också skippat gluten, är gladare, piggare och behöver inte ta lika mycket astmamedicin. Allergierna känns också bättre. Min mamma fick diabetes, gick över till lchf och behöver inte ta några mediciner alls. Man äter så mycket som kroppen inte vill ha, men det är så svårt att rensa huvudet från alla vanor och normer och lyssna in efter vad den behöver. Mat är ett så väldigt laddat ämne, men man kan faktiskt äta sig pigg och glad!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med! Laddat värre - många har åsikter om vad man stoppar i sig - eller väljer bort.
      Lchf för diabetiker är ju verkligen toppen, men fortfarande är många fetträdda och väljer hellre livsmedel med tillsatser och lightalternativ utan att blinka.
      Vad bra att du har luskat ut att gluten är en bov hos dig!

      Radera
  2. Vad roligt att höra. Jag kan inte dreja längre eftersom jag fått så ont i bröst och rygg. Läkarna säger muskelinflammation. Jag ska nog prova att ta efter din kost.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men hua för att inte kunna dreja! Vet inte om du kommer att märka skillnad - men ändå värt att testa - skadar ju inte att sluta med socker direkt.. Håller tummarna för dig!

      Radera
  3. It's good to see it's happening all over the world. I also have pain in some joints and my doctor told me the same thing 1 month ago, stop with gluten and milk. I decreased, haven't totally stopped, but it once more proved that I must stop.
    Congratulations for that, it's not easy with so many temptations hehe

    SvaraRadera
    Svar
    1. Yes! Give it a try - it´s not that hard - think of how great you will feel!

      Radera
  4. Låter fantastiskt - grattis! Och vilka fina bilder! Ja, jag har också ledbroblem, inga diagnoser eller ngt som syns på proverna. Hur gjorde du rent konkret när du la om kosten och vad har du lärt dig på vägen?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!
      Jo jag bara slutade helt tvärt med:
      # Mjölk. (äter bara smör och hård vällagrad ost. I övrigt inte laktosfritt utan helt mjölkfritt)
      # Vetemjöl. Kollar allt, mjöl finns i det mesta har jag märkt! Äter alla andra sädesslag.
      # Socker. Finns ju verkligen i allt så det blir ju så att jag mest äter rena livsmedel och bara lite halv el helfabrikat. Men jag äter kolhydrater - alltså rotfrukter, frukt ibland, etc.
      Det finns bra info på nätet om antiinflammatorisk kost om man vill söka på det. Jag har genom Biopaten fått veta hur just min kropp fungerar och kan bryta ned det jag äter - tex kan jag bryta ned kött på ett bra sätt vilket tydligen inte är det vanligaste. Ja sånt där som man inte har en aning om.
      På vägen har jag lärt mig att det aldrig är för sent att bryta invanda mönster! Jag som älskar mat, bak och godsaker i mängd trodde aldrig att jag skulle stå ut med ett liv utan grädde! Men tydligen - det finns ju dessutom riktigt bra alternativ - testa bara Coconut dream, en risdryck som är så god! Men man måste läsa det finstilta för det där sockret ligger och lurar precis överallt!
      Något jag fortfarande unnar mig (trots sockret) är rött och vitt vin. Mycket viktiga antioxidanter ju :)
      I framtiden när jag är fri från värk kan jag äta allt det där igen - ibland! (för jag är inte allergisk mot gluten och laktos - har bara jobbat mig stadigt ned till hälsobotten).
      Ja nåt sånt - jag är ingen expert på kost det vill jag lova - men det här funkar för mig!

      Radera
  5. Är vegetarian (semi, äter fisk och skaldjur ibland) sedan låååång tid. Har haft jävulusisk värk i måååånga år. Slutade med socker och mjöl för ca ett år sedan och äter nästan bara oprocessad mat. Mycket grönsaker, sånt som växer ovan jord. Mitt värsta gissel är choklad. Det suger att inte få ta sig en bit då och då. I början när jag la om kosten märkte jag att värken gav med sig en del men nu tycker jag att det är som vanligt igen, tyvärr. Har både led- och muskelvärk. För min del gör jag så att jag helt enkelt struntar i att jag har ont och gör det jag tycker är roligt fast jag nästan inte kommer upp från drejpallen t ex när jag suttit på den i en timme.
    Skönt att koständringen verkar funka för dig Frida!
    Kramkram!

    SvaraRadera
  6. randon, VA (Hiking)This short rolex replica hike over the crest of Brushy Mountain and through the valley of Kimberling Creek is replica chanel a pleasant morning or afternoon hike that family members of all ages can enjoy.

    SvaraRadera

01 09 10