måndag 17 mars 2014

Pellisarna

ska väl friseras och omjordas så här dags. Nä jag nöjer mig nog med ny jord och skippar klippningen. Vill ha rangliga och höga pelargoner, det är snyggt tycker jag. De orangea jag frösådde förra året börjar blomma nu igen.



Har visst en miljard av olika sorter så jag ska inte så eller köpa fler pelargoner i år. Får se hur det går.. 
Jag och Sebe ska däremot ge oss in i odlingskonsten och gå loss på en bit åker. Potatis (borde vi ju klara), lök och rödbeta är våra första val. Kanske nåt mer. Tips på enkla grödor önskas!
I mina miniväxthus blir det örter, massor med thaibasilika, persilja, gräslök och timjan. 
Utanför verkstan har jag ju också en pergola där tanken var att kaprifolen jag snodde hos svärmor skulle slingra sig frodig och fin vid det här laget (som den gör hos henne..) men icke. Tror jag behöver någon perenn som växer med raketfart, vad?
Ja ni hör ju - våren är här och all energi med den! Igår började jag att elda ris och grenar i total mani, kunde inte sluta förrän jag lyckades slå mig själv med en glödande gren i ansiktet. Somnade gott klockan åtta och vaknade i morse med lätt blåtira, haha! Heja våren!


17 kommentarer:

  1. Jag rekommenderar bondbönor! Lite tidskrävande att skala men väldigt goda och lätta att lyckas med. Kanske kompletterar rotsakerna också, om du tänker dig nån rotation..? Jag är ingen expert på odling, men har ganska mycket erfarenhet av att lyckas och misslyckas :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Rotation ja.. Har ju läst att det måste man ju göra! Bra tips!

      Radera
  2. Om man vill känna sig som en proffsig odlare ska man odla squash... men även japanska bladgrönsaker som komatsuna, mizuna etc. Växer så inåt h-e. Lycka till! Odling ger energi!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men hjälp så advaaance! Ok nåt till rakufaten alltså. Tack!

      Radera
  3. Om det är någon slingrande perenn du är ute efter är ett förslag humle. Humlekottarna kan du lägga under kudden för att så sova i lugn och ro, och så kan du göra te på dem.
    Man kan också så höga störbönor. Jag har en som heter Blauhilde och den är störtgod! Kan aldrig vara utan den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Humle! Ska bli. + honungsros! Och störbönor låter topp. Tack!

      Radera
  4. Odla bladspenat! Växer i mängder och smakar mums. :)

    SvaraRadera
  5. Så läckert med orangea, det har jag aldrig sett förut!

    SvaraRadera
  6. Gröna bönor och zucchini är enkelt och väldigt produktivt. Inget smakar sp gott som nykokta gröna bönor från trädgårdslandet med olive olja och flingsalt. Eller dagsfärska zucchini brynt i olive olja och krossad vitlök. Gärna serverad med et toi kryddigt grillspett och härlig sommarsallad. Enkelt och helt otroligt underbart. En zucchiniplanta kan utfodra hela min familj (5 pers) en hel säsong. Och en dubbelrad med gröna bönor producerar bönor i veckor. Mmmmm. Lycka till.
    Annette
    My Rose Valley

    SvaraRadera
    Svar
    1. Yummi!! Bönor verkar poppis! Tack för tips!!

      Radera
  7. Vaxbönor! En favorit sedan morfar alltid odlade det vid sin sommarstuga. Såå gott! Lycka till med odlandet (jag är så avundsjuk, får hålla till godo med balkongen)
    Önskar en härlig tisdag! //Pernilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Pernilla! Balkonger duger fint! Inte så mycket ogräs där..

      Radera
  8. Annette tog orden ur munnen på mig - gröna bönor! Plockas med fördel innan de blir för tjocka. Med olivolja och flingsalt som hon säger, ibland kompletterat med lite pressad citron över. Himmelskt gott. Och nyttigt också!

    SvaraRadera
  9. Sockerärtor!!! Så gott och växer så det knakar. Dock kan de vara poppis bland rådjuren ibland men vi brukar få till några rader uppe i stugan. Kramis

    SvaraRadera

01 09 10